Online trainingen in Zuid-Sudan

In 2020 was er een training gepland voor community counsellors uit het plaatsje Wau, Zuid-Sudan. Door corona kon de training niet op locatie plaatsvinden. Online was het enige alternatief. Het werd een groot succes, ondanks de uitdagingen van de vaak instabiele internetverbinding en de letterlijke én culturele afstand tot Zuid-Sudan. Wat hebben we ervan geleerd?

Elise Griede, projectleider en senior adviseur bij ARQ International: “Het online trainen van een team in Zuid-Sudan zou pre-Covid niet zijn overwogen. Het is ook zeker niet ideaal, maar tegelijkertijd getuigt het van creativiteit van beide kanten. Deze online pilot geeft ARQ inspiratie en ervaring om na te denken over online trainingsmogelijkheden in het internationale werkveld – ook in de meest kwetsbare gebieden.”

Oren en ogen ter plaatse noodzakelijk

ARQ gaf zes basistrainingen om de psychosociale kennis en vaardigheden van de Zuid-Sudanese community counsellors van de hulporganisatie Red een Kind te vergroten. Tijdens de trainingen kregen we hulp van twee lokale begeleiders in Zuid-Sudan. Zij ondersteunden onze trainers door de trainees te helpen om actief aan de slag te gaan met het lesmateriaal. Maar ook door het geven van culturele context aan de trainers in Nederland.

Het ene moment zaten we op kantoor in Diemen of Oegstgeest. Het volgende moment doken we door ons online scherm naar een hotel in Wau, Zuid-Sudan

Hanneke Snetselaar, trainer en GZ-psycholoog bij ARQ Centrum’45: “Een bijzondere gewaarwording; het ene moment zaten we op kantoor in Diemen of Oegstgeest. Het volgende moment doken we door ons online scherm naar een hotel in Wau, Zuid-Sudan. Zes enthousiaste community counsellors en twee lokale begeleiders zijn met ons dit avontuur aangegaan. Ondanks de soms haperende internetkwaliteit, de culturele afstand en de uitdaging van het online aanleren van nieuwe vaardigheden hebben wij bij de eindstreep welverdiende certificaten uitgedeeld. Dit was niet mogelijk geweest zonder de tomeloze motivatie van de trainees en de nauwe betrokkenheid van James en Lucy, onze ogen en oren ter plaatse.”

Psychosociale hulpverlening is hard nodig

Het langdurige conflict in Zuid-Sudan treft duizenden mensen, onder wie veel kinderen. In vluchtelingenkampen is onderdak, voedsel en gezondheid prioriteit. Psychosociale hulp is echter net zo hard nodig. Ook jonge kinderen worden getroffen door ingrijpende gebeurtenissen. Daarom ontwikkelen Red een Kind en TNO in samenwerking met ARQ International een eerste interventie - Build your own Buddy (BoB) – specifiek gericht op deze jonge doelgroep en hun ouders. Voor het borgen van de opgedane kennis en vaardigheden organiseren we in 2021 een serie follow-up sessies en nieuwe trainingen.